Featured Video

.

الأحد، أكتوبر 23

انا مين / قصيده


سؤال سألته نفسى لىّ ....و دورت على اجابته فى عيون اللى حواليا

انا مين......انا مين؟؟؟ 


انا اللى جوايا حب يملى الكون....و ابو قلب طيب و رقيق و حنون




ولا انا من اللى بيقولوا على الحب جنون....و احذر قلبى دايما و اقوله


اوعاك في يوم تكون عاشق او مفتون


انا اللى بأرادتى اعدى جبال و سدود....و اقدر امشى و اجرى اوصل لابعد الحدود


ولا انا اللى سور ارادتى دايما مهدود....و الايد اللى تتمد تقومنى ابعدها
اصل انا صاحب تفكير محدود


انا اللى بأختار طريقى و اخد القرار....و لما ابدأ فى الطريق اكمله لنهاية المشوار


ولا انا ماشى فى طريقى مش شايف و بدون اختيار....و احاول اقنع نفسى و افهمها


صدقينى مش فارق ليل من نهار


انا اللى بعيونى اشوف الكل جميل و لطيف....و الحمل التقيل فوق كتافى اقول عليه دا خفيف


ولا انا عيونى بتشوف الربيع اسوأ خريف....و ابص للكل و مش عاجبنى


و كلام الغير بالنسبه لى تخريف


انا اللى اقدر اساعد الكل من حواليا .... و ابّدى غيرى على نفسى و اقول خليها علىّ


ولا انا اللى اهتم بنفسي و تبقى لها الاولوية .... و ان طلب حد منى خدمة


يبقى الموضوع عندى مالوش اهمية 


و هتلاقى كتير اوى من الحوارات.... منها المستقبل و الحاضر و اللى فات


و وقفت قدام كتير من المرايات.... و سألت بعلو الصوت انا مين


و من كتر الندا صوتى مات


و من كتر الاختلافات نسيت انى انسان....و كتر التفكير اصبح الفكر تعبان


اصل الانسان كان مخلوق برقة و حنان....و لا كان يعرف اللى اسمه الشر


و لا كان غير الخير اللى يبان


و جه اليوم اللى خد فيه الانسان القرار.... و على معرفة الشر وقع الاختيار


و طبعا مابقتش تنفع الجنة دار ....و الشر بقى جنب الخير يبات


و عجبى من اللى حصل و اللى صار


و عمّال تسأل و عامل نفسك محتار....و نسيت ان انت ليك حق الاختيار


قدامك الخير و الشر و ليك القرار....و بدل ما تسأل انا مين


قوم اختار و ابدأ المشوار


انت اللى هتختار هتكون مين .... و باختيارك هتصنع مكانك وسط الملايين


و يوم ما تبقى سعيد بأختيارك و مش حزين ...ساعتها بس هيختفى السؤال اللى بيقول




انا مين.........؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

.................................................................
تاليف.. ابرام عماد

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More