Featured Video

.

مدى بساطي .. واملئي أكوابي/نزار قباني

الان و من poetry اقدم لكم هديه ..... قيمه جدا .... الاستاذ نزار القبانى .

اسرح بخيالى قمه الرومانسيه

قمه الرومانسه حلوه اوى اكيد هتعجبكم .

بعد ما قلبى اتعلق بيك

قصيده حلوه هتعجبك بس ركز و عايزك تقول رايك من غير كسوف .

الثلاثاء، أكتوبر 25

قصيده انسان سعيد


اشياء.......اشياء  تجعلنى الاحظ نفسى
تجعلنى اراقب افعالى و قلبى و حواسى
اشياء لكم اكن على علم  بها .. غيرت معنى احساسى
اتت دون ميعاد ....و دقت على اجراسى

غيرت لى معنى الحياه
الان استطيع اعيش دون كلمه اه
هذا بالفعل اكثر من ما كنت اتمناه
اريد ان اعيش معه عمرى اللى منتهاه

الان فقط بمقدرتى اطلق على نفسى . انسان
لقد خلعت ثوب حزن الاجزان
لقد نسيت كل ما جرا و كل ما  كان
لا اذكر ولا اتذكر يوم من ايام زمان

نسيت الماضى و كل جراحه
و عرفت حبيبى و معاه افراحه
وضربت الحزن و نزعت سلاحه
لا اقترح ولا اقبل اقتراحه

فانا من اليوم انســــــان سعيد
يشكر ربه على قلبه الجديد
و اعتقد ان قلى فى هذه الحاله هو الوحيد
انسان سعيد

poetry
fady magdy

الأحد، أكتوبر 23

تكشيره




وشي بقي عامل حصيره...خيط من كل تكشيره...

والزمن بيرسم بتباشيره...علي جبيني وعلي صلعتي

كل موقف منه اتألم...والزمن في جبيني يعلّم...و

الفرحه تمشي وماتسلّم...وتاخد معاها بسمتي

اتلم الهم عليّ بدون سبب...وانسب للحزن شئ ما ارتكب..
.
ودمعي اكمنه غالي تعبني وما انسكب...وسبني حتي في وحدتي

الفرح بقي عمله نادره...والاحزان بقت علينا قادره...

واحاسيسنا مقتوله بسكينه بارده...عشان تزود عليّ بلوتي

الغريبه والعجيبه نظن الطيبه...ونفتكر ناس منا قريبه...

ونعدي ناس لينا حبيبه...وسبب الجرح خطوتي

لوحه حياتي اترسمت بالاجتهاد...شكر..كسل..حبه تذمر كالمعتاد

قلبي اكتفي فا انطفي والعناد...راح يبوظ كل رسمتي


يا شعب ماشى بالذق



يتضرب علي قفاه مايقولشي لأ

اصله طيب وكتير الحلق

ماهو ده علي كل الخلق

اتلسع كف علي افايا

واخد غيره ولا اقولشي كفايه


وضاربني يقولي ايه الحكايه؟؟

افاك ولّع كأنه حرق

اه ياشعب علي طول راضي

وعنده دايما كله عادي

وكل واحد يقول مش فاضي

وامتي نشوف شمس الشرق؟
اه يافرعون حفيد فرعون
لو تعرفوا ان احنا جايين الكون
كان نفسهم عليهم تهون
جينا ماجيناش مافيش فرق
وهافضل اكتب واقول
عشان تصحي العقول
وتبطّل اكل الفول
ويتلفوا حوالين الحق
 تاليف مينا فالح 

شخصيتك يافلان للشاعر الكبير بيرم التونسي




شخصيتك يافلان فيها خمس اشخاص ...تحضر وتهرب

في ساعه الكرب يحضر شخصك الخباص....يضحك ويلعب

وساعه الشغل يحضر شخصك الهجاص...ينهج ويتعب

وساعه اليسر يظهر شخصك القناص...يخطف وينهب

وساعه الدفع يطلع شخصك القماص...يرفض ويضرب

وساعه الرأي يجي شخصك البلاص...يألف مرحب


من روائع الشاعر الكبير بيرم التونسي

انا مين / قصيده


سؤال سألته نفسى لىّ ....و دورت على اجابته فى عيون اللى حواليا

انا مين......انا مين؟؟؟ 


انا اللى جوايا حب يملى الكون....و ابو قلب طيب و رقيق و حنون




ولا انا من اللى بيقولوا على الحب جنون....و احذر قلبى دايما و اقوله


اوعاك في يوم تكون عاشق او مفتون


انا اللى بأرادتى اعدى جبال و سدود....و اقدر امشى و اجرى اوصل لابعد الحدود


ولا انا اللى سور ارادتى دايما مهدود....و الايد اللى تتمد تقومنى ابعدها
اصل انا صاحب تفكير محدود


انا اللى بأختار طريقى و اخد القرار....و لما ابدأ فى الطريق اكمله لنهاية المشوار


ولا انا ماشى فى طريقى مش شايف و بدون اختيار....و احاول اقنع نفسى و افهمها


صدقينى مش فارق ليل من نهار


انا اللى بعيونى اشوف الكل جميل و لطيف....و الحمل التقيل فوق كتافى اقول عليه دا خفيف


ولا انا عيونى بتشوف الربيع اسوأ خريف....و ابص للكل و مش عاجبنى


و كلام الغير بالنسبه لى تخريف


انا اللى اقدر اساعد الكل من حواليا .... و ابّدى غيرى على نفسى و اقول خليها علىّ


ولا انا اللى اهتم بنفسي و تبقى لها الاولوية .... و ان طلب حد منى خدمة


يبقى الموضوع عندى مالوش اهمية 


و هتلاقى كتير اوى من الحوارات.... منها المستقبل و الحاضر و اللى فات


و وقفت قدام كتير من المرايات.... و سألت بعلو الصوت انا مين


و من كتر الندا صوتى مات


و من كتر الاختلافات نسيت انى انسان....و كتر التفكير اصبح الفكر تعبان


اصل الانسان كان مخلوق برقة و حنان....و لا كان يعرف اللى اسمه الشر


و لا كان غير الخير اللى يبان


و جه اليوم اللى خد فيه الانسان القرار.... و على معرفة الشر وقع الاختيار


و طبعا مابقتش تنفع الجنة دار ....و الشر بقى جنب الخير يبات


و عجبى من اللى حصل و اللى صار


و عمّال تسأل و عامل نفسك محتار....و نسيت ان انت ليك حق الاختيار


قدامك الخير و الشر و ليك القرار....و بدل ما تسأل انا مين


قوم اختار و ابدأ المشوار


انت اللى هتختار هتكون مين .... و باختيارك هتصنع مكانك وسط الملايين


و يوم ما تبقى سعيد بأختيارك و مش حزين ...ساعتها بس هيختفى السؤال اللى بيقول




انا مين.........؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

.................................................................
تاليف.. ابرام عماد


  1. ا تندم علي من كنت تحبه وتركك بل اندم علي من كان يحبك وتركته



    سألت ورده مالك استخبيتي يعني؟؟...قالت مافي حبيب يدلعني







بعد   ما  قلبى  اتعلق  بيك ..... بعد ما  عشت الحلم  عليك 
بعد  ما  قلت  للحزن  خلاص  .....و  مسحت  بايدى  دموع  عنيك
بعد  ما  حلمت  سنين  وسنين .....و احلامى  وصلت  للسحاب
جاى  فى  ثانيه فى غمضه  عين ....و  تغيرلى  الحب  بعذاب
جاى  تقولى  ليه  و لمين ؟.....انا  قلبى  مالوش  احباب
حاى تقولى  خلاص  ارتاح .....احنا من النهارده بس اصحاب

جاااى  تقولى  خايف  .......  طيب  قولى من ايه  ؟
و انت  من الاول  عارف  ....الحب  و اللى فيه 
ما  انت  عارف  الناس  ... بتتكلم  و خلاص 
ولا  مره  كانو  عرفين ..... معنى  كلمه  احساس
متهيقى انت كمان  .... مش عارف  معنى احساس
مش  عارف  يعنى  ايه  احلام  ..  بتنتهى  و تتهد  فوق الراس
مش  عارف  بتعذب  ليه  ولا  على  اى اساس
الحب  يعنى  عظا  بين اتنين .....طول الحياه متفقين
ولو  اتفرقو  سنين و سنين ... على حبهم  مطمنين
قدام الناس  ساكتين  .... و على  اى  حال  راضين
فادى مجدى  


فرفش /شوف هيحصل ايه فى المستقبل


الحفيدة : جدو تامر إزيك .. حلو البدي اللي انت لابسه ده . بس ده موضة قديمة قوي يا 

جدوالجد : يا بنتي أنا راجل دقة قديمة وبالبس زي ما جيلنا اتعود وحسب التقاليد القديمة بتاعتنا

الحفيدة : أيوه بس مش حاسس إنك مخنوق وانت لابسه؟الجد : أبداً ده هو ده اللبس المحتشم اللي مفروض الكل يلبسه ويحافظ عليه .. فين أيام زمان لما كنا نلبس البدي اللي مبين البطن والظهربس، مع البنطلون السترتش الجلد والجوانتي الجلد... كانت حاجة آخر روشنة

الحفيدة : ياه يا جدو .. ده انتوا كان ليكم تقاليد غريبة خالصالجد : وهو انتي فاكرة إن أيامكم دي أيام؟ يا بنتي أيامكو دي ما يعلم بيها إلا ربنا .. فين أيام سنة 2002م ، هو الواحد فينا كان يستجري يشرب سيجارة البانجو ولا يسحب له سطر بودرة قدام أبوه؟ طب ده الدنيا كانت تتقلب ساعتها وما تتعدلش .. أمال إيه .. كان فيه حاجة اسمها أخلاقالحفيدة : معقول يا جدو؟ للدرجة دي!!؟؟الجد : أمال انتي فاكرة إيه .. وبعدين كانت الست من دول ما تلبسش اللبس الخليع بتاع اليومين دول .. يعني الجيبة كان لا يقل طولها عن شبر ونص .. وكانوا الستات يلبسوا فوقيها بلوزة باستمرار ..مش زي دلوقتي!الحفيدة : يا خبر .. وإيه كمان ياجدوالجد: ح أقول لك إيه ولا إيه .. يعني خدي عندك مثلاً .. زمان كنا نسمع الطرب الأصيل لمطربين حقيقيين زي مصطفى قمر ، وعمرو دياب ، وكانت الأغنية مدتها أكثر من دقيقتين متواصلين من الطرب الأصيل والسريعة الروشة اللي تعمر النافوخ بصحيح كانوا مطربين روشين طحن وكله كوم والست كوم تاني

الحفيدة: ومين الست دي يا جدوالجد: في حد مايعرفش الست...نانسي عجرم طبعاالحفيدة : وبعدينالجد : وبعدين كنا نسمع على حاجة اسمها اسطوانات ليزر ، ودي صحيح انقرضت ، بسكان ليها طعم عن دلوقتي ، يا سلام لما كنا نحطها في الووكمان ونعلقه في حزام البنطلون ونمشي في الشارع كده ،، كانت أيام جميلةالحفيدة : حكاويك ممتعة قوي يا جدو .. ثانية واحدة بس لما أصحي سوسو صاحبيلأنه بايت معايا في الأودة من امبارح ..

)بعد عدة دقائق) هيه يا جدو .. وبعدينالجد : أحلى أيام بقى كانت أيام الدراسة ، الفصل كان على أيامنا رايق وعدد التلاميذ فيه ما يزيدش عن ستين سبعين تلميذ ، وكنا ساعتها بنعرف نفهم الدرس كويس مش زي دلوقتي ، وكانت الشوارع أيامها فاضية لأن مصر كلها كان تعدادها 70 مليون مش أكثر ، تخيلي بقى الروقان اللي كنا فيه؟


الحفيدة : 70 مليون بس؟!!الجد : أمال إيه .. علشان كده كانت كل حاجة رخيصة ، يعني مثلاً كيلو اللحمة يوم ما يضربه الدم كان يبقى بخمسة وعشرين جنيه أو بخمسة وتلاتين جنيه ، وكان أتخن جوز جزمة بمتين وخمسين جنيه ، وكان الواحد يقدر يشتري شقة تمليك بـ 350 الف جنيه بس .. وكان الدولار بستة جنيه بس تخيلي بقى؟الحفيدة : ما هو علشان كده كان الجواز على أيامكم كان سهل خالصالجد : أمال .. ده احنا الواحد مننا كان بمجرد ما يوصل سن 35 سنة يبتدي يفكر في الجواز على طول ، وما كانش عندنا الأفكار الغريبة اللي بتعملوها دلوقتي زي إن البنت تعد مع الولد كام سنه قبل الجواز علشان يتعرفوا على بعض أكثر زيك انتي وسوسو صاحبك ، أنا شخصياً شايف إن ده وضع مش لطيف ، ده احنا يا بنتي على أيامنا كان لا يمكن البنت تتأخر بره البيت عن الساعة أربعة صباحاً ، طب ده باباها كان ممكن ساعتها يخاصمها

الحفيدة : ده انتوا كنتوا متزمتين خالص ياجدو !!!

الجد : يا بنتي إحنا اتربينا على الأخلاق والفضيلة والعادات والتقاليد .. يعني كان الواحد مننا زمان لما يدخل الأسانسير ويلاقي جاره في الأسانسير ممكن يفكر يصبح عليه ، ومش بعيد كان يسأله عن أحواله ... وكانوا أهل الفن محتشمين جداً وكانوا دايماً يطلعوا بالمايوهات البيكيني ، والمذيعات كانوا يقعدوا جنب الضيف مش على ركبته زي دلوقتي... هيـ يـ يـ يـ ـه الله يرحم دي أيام

الحفيدة : رايح فين يا جدوالجد : أصلي كنت موصي الجزار على اتنين كيلو لحمة وأعطيته ثلاثة آلاف جنيه عربون وعايز أروح أطمن إذا كانت اللحمة وصلت ولا لأ .. تشاو .. سي يو )بعد عدة دقائق) هيه يا جدو .. وبعدينالجد : أحلى أيام بقى كانت أيام الدراسة ، الفصل كان على أيامنا رايق وعدد التلاميذ فيه ما يزيدش عن ستين سبعين تلميذ ، وكنا ساعتها بنعرف نفهم الدرس كويس مش زي دلوقتي ، وكانت الشوارع أيامها فاضية لأن مصر كلها كان تعدادها 70 مليون مش أكثر ، تخيلي بقى الروقان اللي كنا فيه؟الحفيدة : 70 مليون بس؟!!الجد : أمال إيه .. علشان كده كانت كل حاجة رخيصة ، يعني مثلاً كيلو اللحمة يوم ما يضربه الدم كان يبقى بخمسة وعشرين جنيه أو بخمسة وتلاتين جنيه ، وكان أتخن جوز جزمة بمتين وخمسين جنيه ، وكان الواحد يقدر يشتري شقة تمليك بـ 350 الف جنيه بس .. وكان الدولار بستة جنيه بس تخيلي بقى؟الحفيدة : ما هو علشان كده كان الجواز على أيامكم كان سهل خالصالجد : أمال .. ده احنا الواحد مننا كان بمجرد ما يوصل سن 35 سنة يبتدي يفكر في الجواز على طول ، وما كانش عندنا الأفكار الغريبة اللي بتعملوها دلوقتي زي إن البنت تعد مع الولد كام سنه قبل الجواز علشان يتعرفوا على بعض أكثر زيك انتي وسوسو صاحبك ، أنا شخصياً شايف إن ده وضع مش لطيف ، ده احنا يا بنتي على أيامنا كان لا يمكن البنت تتأخر بره البيت عن الساعة أربعة صباحاً ، طب ده باباها كان ممكنساعتها يخاصمهاالحفيدة : ده انتوا كنتوا متزمتين خالص ياجدو !!!الجد : يا بنتي إحنا اتربينا على الأخلاق والفضيلة والعادات والتقاليد .. يعني كان الواحد مننا زمان لما يدخل الأسانسير ويلاقي جاره في الأسانسير ممكن يفكر يصبح عليه ، ومش بعيد كان يسأله عن أحواله ... وكانوا أهل الفن محتشمين جداً وكانوا دايماً يطلعوا بالمايوهات البيكيني ، والمذيعات كانوا يقعدوا جنب الضيف مش على ركبته زي دلوقتي... هيـ يـ يـ يـ ـه الله يرحم دي أيامالحفيدة : رايح فين يا جدوالجد : أصلي كنت موصي الجزار على اتنين كيلو لحمة وأعطيته ثلاثةآلاف جنيه عربون وعايز أروح أطمن إذا كانت اللحمة وصلت ولا لأ .. .


فاكر يا قلبى يوم ما قابلته بكل حب وحنان

فاكر يا قلبى يوم ما قابلته بكل حب وحنان استقبلته وبحيرة

 وشوق ولهفة سألته بتحبنى ولا قلبك ليا عمره ما دقايامنا

كانت حقيقة ولا كلام ع الورق استنى قلبى يرجع لحضنى ولا

 خلاص ضاع منى واتسرق حسيت انه من سؤالى اتصدم وانى

 فكرته بأيام الالم وكأن قلبه معايا اتظلم استنيت رده لثوانى

عدت عليا سنين ياترى حاسس بحالى وباين عليا الحنين

 بسألك مجروح سؤالى قولى الاقى الاجابة فينرد عليا بعد

 صمت عرفنى انى اتهزمت واعتذرلى عن كل يوم فيه بسببه

 اتألم تطلب منى نكون اصحابوي عوضنى عن كل الغياب

 ونشيل عن بعض هم الدنيا والعذاب بصيت فى عينيه

 وابتسمت ماحسش انى من كلامه اتصدمت 



×××××× مش هرخص دمعى ××××××× دموع / فراق/خواطر

 مش هرخص دمعى / دموع / فراق/خواطر 
........................................


: مش هرخص دمعى علشانو تانى
.خلاص هفوق انا من احزانى
..و هعيش عمرى اللى باقى علشانى
و هنساك حبيبى خلاص
.قلبي بيقولك ياريت تنسانى

مش هعيشلك ولو ثوانى

. و ارهنك هتندم على زمانى

لو يوم جالك احساس

.خلاص هنسى كل اللى باع

.و افتكرو ليه حب و ضاع

عشت زمان ليالى خداع .....
.
.شء مالهوش اساس.

..ايوه خلاص هدوس على قلبى

هنسى اللى كان و هنسى حبى .

.منك لله يسمحك ربى ...
..شكلك ايه فى عيون الناس
تاليف 
فادى مجدى 




 ...................................................................
بقول لقلبى ساعات كتير ... ليه

مش سبنا بعض .. و الاحساس راح عليه

طيب قولى دلوقتى .. ليه بتبكى عليه ؟

و كل يوم تتمنى لو صدفه تلاقيه

و كل حلمك تشوف مره عنيه

فاكر دايما ايام زمان ..مش ناسى لمسه ايديه

رد .... قول .... اتكلم ... ساكت ليه ..؟
........................................
رد قلبى بصوت مليان حزن و هم

مش قادر انسى ما انا برضو لحم و دم
.....................................
و الله عندك حق يا قلبى و بجد عليا صعبان

فعلا ..  عمرنا ما شوفنا فى الدنيا انسان

fady samaan


ينسى بسرعه كل شئ ..و تهون عليه ايام زمان

و فى لحظه وحده و من غير تفكير ينهى كل اللى كان

يلا عذاب و علينا مكتوب يكون من اقرب انسااان

خيانه اصحاب


عذا ب ... عذاب ..عذاب ...عذاب

حبيب بايع و خيبانه اصحاب

حد بس يقولى سبب من الاسباب

سالت الحبيب ليه كده ؟  ... مردش

رغم كده لسه مستنى الجواب

بعد ما ساب قلبى فى لحظه و غاب

سالت نفس السؤال للاصحاب

قالى اسف  .. اغفر ..تكسب ثواب

قلت شكرا و قفلت على قلبى 100 باب 

لا صاحب ولا حبيب .. قلبى من  كتر العذاب 
 داب

fady magdy

قصيده حكم محكمه

قصيده حكم محكمه  
يارب تعجبكم 
...............................
يا قلبى ليه ندم تانى ♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸ خلاص بقى راحت عليه .

كل يوم تقول وحشانى ♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸ الندم هيرجعلك ايه ؟

خلاص جرح و مكتوب علينا ♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸ نعانى منه سنين و سنين

انسى خلاص كل ليالينا♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸الجرح جاى من القريبين 

طيب بعد ما تقول وحشانى .♫♥✞¸.•*´¨`*• و عايش كل يوم مهموم 

هتشوفها بس فين تانى ؟♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸و انت من نظره عنيها محروم 

ياريت يا قلبى تفهم كلامى ♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸ و تفتكر ايام زمان 

لما داست على احلامى ♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸ و دخلتنا مدن الاحزان 
.........................................................
الحل الوحيد ♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸  انك تكون بعيد 

و تبداء فى حب جديد ♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸ و انت هتنساها اكيد

لاء استنا شويه ♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸ازاى حب جديد 

كده كتير عليا ♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸ و الجرح مش بالايد 

حب جديد يعنى جرح ♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸ و انت عارف الجرح مش سهل 

مستنى مره فرح ؟♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸لو مين مكانك كان مل

كتير قالو اهرب ♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸و على قلبك من الجرح خاف 

لكن انت يا قلبى بتقرب ♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸و على جرحك اللى ماشفش اهو شاف 
............................................................
عارف يا قلبى انك مهموم ♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸و من نظره عنيها محروم 

اذاكان قلبها ظالم ؟♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸و انت قلبك مظلوم ؟

فانت قلبك الحاكم ♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸و قلبها هو المحكوم 

محكوم عليه بالاعدام ♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸ من قاضى عقل الانسان 

فى محكمه الظلم حرام ♫♥✞¸.•*´¨`*•.¸الحب لملاك مش لشيطان 


حوار مع القلب / خواطر

حوار مع القلب / خواطر 
............................................
مالك زعلان ليه؟! مش كنت عايز كده

بس مكنتش اعرف ان بعده هيموتني بالشكل ده

متشتكيش انت الي عملت في نفسك كل ده


ياما قولتلك حنيته مفيش قدها
حبه وخوفه وجنته مش هتلاقي زيها
وجاي دلوقتي تبكي وتقولي ايامي المر ملاها كلها

طيب قولي اعملك دلوقتي ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!


بعد ما ظلمته وجيت عليه
بعد ما جرحته ودوست عليه
بعد ما عملت كل ده فيه
خلاص انت مستني منه ايه!!!!!!!!!


عايزاك تعرف انه نسيك
وانه خلاص معدش بيفكر فيك
وان عمره تاني ما هيشتريك

بس كفايا متقوليش كده متعذبنيش


لا تاني وتالت هقولك
فوق بئى واتعلم تعيش لوحدك
اتعود لما تبكي متلقهوش جنبك
واعرف ان عمره تاني ما هيوحشه حضنك


ابعد عنه كفايا الي عملته فيه
ابعد عنه كفايا الجرح بقى مليه
ابعد عنه كفايا دا انت ياما نزلت دموع عنيه


متقسيش عليا كده دا من غيره مش عارف اعيش
حرام عليكي دا ايامي مبتعديش
من بعده دموعي واحزاني مبتسبنيش


قولتلك اسكت ومتشتكيش
اسكت ومتقوليش متقسيش
خلاص معدش يهمني تموت او تعيش
الي زيك ملهوش علاج خلاص مفيش
خليك عايش تتعذب انا ميهمنيش
وانا هتعلم من غيرك ازاي اعيش

ولو جاتلي فرصه هبيعك وبمفيش

' كل شي احبــه اتوقع ضياعه '


' كل شي احبــه اتوقع ضياعه '



' كل شي احبــه اتوقع ضياعه '
ألا تـــلاحــظ تواجد الأقلامـ بكــثرة على مكتبك
ولــكن عــندما تريد أن تكتب شيء هامـ
لا تــجد حــتى' قلماً واحداً '
ألــمـ تــلاحــظ أنــك عندما لاتــستخدم
شيء
تــجده في كل مكــان وحينما تــحتاجه بشدة..
يــختفي فجأة..
ألــمـ تـــسأل في بالك هذ السؤال
لماذ كلما أردنــا شيء ضاع مــنا؟
فــي بعض الأحــيان تــقابل يومياً انــسان مــا..ولا تــعيره اهــميه..
فــوجوده وعدمــه واحــد..
ولــكن عــندما تــتعرف علــيه..
و تــحبه
يــختفي مــن حياتك..
يــغيب..
يــمرض..
يســـافر..
يــخونك...
يــنقل إلى منطقة أخرى..
يحدث بينكما ســوء تفاهمـ..
تــحصل له ظروف
تــمنعه عــن رؤيتك.
أو يرحل عن حياتنا بلا عوده...
لــماذا عندما لانــعير أهمــية لشيء ما نجده دائماً أمــامـ أعيننا..
وعــندما نتعلق بــه..
يــضيع مـــن يدينــا..؟؟
ســـواء كـــان الــخطأ مــنه..
أو مــنا..
مــن قديم الزمان
كــانت تــحصل هذه الأحداث للــناس
ولــكن لــمـ يسأل أي شخص
لـــماذا..؟؟
مــانحبه نــفقده
وربـــما تتــسائلون الآن
عــن أصحية كلامي..؟؟
وتفــكرون بــالأشــخاص الذين كــانوا متواجدين
دوماً..
ولــكن عــندنا أحــببتموهمـ..
فقــدتموهمـ..
ولــكن لاتتــفاجأوا..
هــكذا هــي حياتنا..
' كل شيء أحبــه اتوقع ضياعه '



قانون انا ثم انا


قاااانون انا ثم انا


انا من عشاااق ان اكون وحيد 

فالوحده ســـــــر مجهــــــــول


لا ابحث عن حب جديد 

بالرغم من انه شئ غير معقول 

لانى لا اقدر بدون حب اعيش 

لكنى اخاف .. لانه الحب جرووح

فى بدايته يجعل القلب كالريش 

و يطير فى الهواء و بصحبته الروح 

فأعتاد عليها و اتعلق بها 


و احلم و ابنى احلامى حتى السماء

ووعود تصدر من قلبها 

لا تتحقق كما قلبى يشاأ

و اعــــــــــــــــــــــــــــــــــــــود وحيد

فلماذا حب جديد ....؟

فالوحده مصدر للراحه

اتفااق بين العقل و القلب 

اول بنوده |...... الصراحه

لم القى على شخص ذنب 

فقلبى ..... وحيد

لم يكن له شريك يوذنب 

........................................ 

س: متى سلكت طريق الوحده؟؟؟؟

و كيف عرفت طريقها 

ج: لم تكن الوحده لدى رغبه

و لم اكن كنت اشتاق لها

فانى وجت نفسى بداخلها 

و الغريب انها بى رحبت 

و تهت و لم اصل الى اخرها 

و فى اعماقها انشغلت

عرفت طريقها عندما عرفت الناااس

و فهمت ما معنى كلمه احساااس 

و انه يوجد قلوب معدومه الاخلاص

عندما تطلعت على قاااانون

.... انا ثم انا ......

الذى يطبقه كل قلب

ذاق و لم يذوق طعم الحب 

................... انا ثم انا ............

كيف اعيش بهذا القانون؟؟؟

انى اريد قلب حنون 

لم اكن بداخله مسجوون 

بموجب هذا القانون

قلب يشعر بما فى داخلى 

يجيد لغه العيون

افهمه بكل بساطه

لم يكن له اكثر من لون 

هذا هو طلبى الوحيد

هل هذا منى جنون ؟؟؟؟

قلب حنون 

يجيد لغه العيون

ثابت على لون

اذا انا مجنون ؟؟؟

متوفر فى الاسواق 

قلب يعرف يخووون

اى شخص بجانبه

اى شخص بالكون

مزود بكماليات اخرى 

يجيد كل الفنون

من غش و انانيه

برغم جماال صاحبه المفتون 

انى ابحث بكل جهدى 

ابحث منذ سنون

لذالك فضلت الوحده

عند صدور هذا القانون 

fady kasten 

اول حاجه لغه عربيه اكتبها 

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More